НУШ у 5 класі: освітня та модельні програми, типи оцінювання, оформлення документації.

15.06.2022 20:19

12.06.2022 Інтернет-конференція «Особливості викладання в НУШ 5 клас»

28.05.2022 Інтернет-конференція «5 клас НУШ: від ідеї до реалізації концепції»

Шановні колеги!

🔥Запрошуємо вас на зум конференцію: «Електронні освітні ресурси - засоби управління розвитком навчально-виховної діяльності учнів початкової школи в умовах дистанційної форми навчання».

🔥ЧАС: 14:00 (п‘ятниця)

6.05.2022 (НУШ )

https://us02web.zoom.us/j/86013041686

Шкільне життя Follow on Twitter Send an email 18.01.2022 700

Матеріал підготовлено НУШ.

Якщо педагог під час оцінювання наголошуватиме на проблемах, демонструватиме владу, розділятиме дітей на “хороших” і “поганих”, намагатиметься урівняти їхні досягнення, протиставлятиме їх та орієнтуватиметься на їхню поведінку в минулому (“ти завжди кажеш недоречно”), то таке оцінювання не буде підтримувальним та не допомагатиме учням рухатися своєю освітньою траєкторією.

Для протилежного ефекту варто відштовхуватися від сильних сторін дитини, розширювати її права та можливості, сприяти різноманітності в класі, спрямовувати до нових досягнень, зосереджуючись на завданні, а не змаганні між учнями, дивитися на конкретну ситуацію та в майбутнє. А для руху своєю освітньою траєкторією, не менш важливе самооцінювання.

Про позитивне оцінювання й навичку самооцінювання говорили фінські експертки Аня Хурінайнен-Косунен та Рія Палмквіст під час навчання для представників ІППО, які навчають учителів НУШ, у межах фінського проєкту “Навчаємося разом”.

Оцінювання спрямовується насамперед на робочі навички та поведінку учнів, і це роблять усі вчителі, які працюють із дитиною. Але також не варто лишати поза увагою загальні результати навчання та поступ учня в навчанні. Діти водночас мають відчувати, що система оцінювання спрямована на підтримку їхніх досягнень та створює можливості для зростання.

Саме тому в оцінюванні задіяні не лише вчителі, але й директор, який відповідає за загальну культуру оцінювання в школі, а також слідкує за тим, аби затверджена в школі система оцінювання сприяла навчанню та мотивувала дітей і вчителів. Діти та їхні батьки чи опікуни мають бути ознайомлені з різними системами оцінювання та брати участь у ньому.

Фінські експерти вважають, що оцінювання – це не лише процес, але й навичка всіх учасників освітнього процесу, а отже – кожному варто її мати.

ВЧИТЕЛЯМ ВАРТО ЗРОБИТИ ОЦІНЮВАННЯ ПОЗИТИВНИМ

Педагоги, проводячи оцінювання, керуються законодавством, освітньою програмою, стандартами. Їм також варто брати до уваги прийняту в школі культуру оцінювання та свій позитивний досвід.

Нині в школах застосовуються чотири різновиди оцінювання, з якими має бути ознайомлений кожен учитель:

  • діагностичне. Відбувається на початку навчального року, коли вчитель визначає рівень знань, навичок та компетентностей учнів перед початком занять. Результатом є розуміння, як найкраще побудувати викладання та навчання;

  • формувальне. Проводиться протягом усього року та має сприяти навчанню. Тут задіяні й учителі, й учні, і батьки. Основа цього оцінювання – цілі, що поставили як дорослі, так і самі діти. Йдеться не лише про знаннєві результати, але й будь-які ситуації та поведінку в школі. Може бути не лише в письмовій, а й в усній формі.

Частиною формувального вважається проміжне оцінювання. У Фінляндії, наприклад, його проводять частіше в середині навчального року. Але школа має право затвердити свій розклад. Проміжне оцінювання допомагає оцінити проміжні результати навчання та скоригувати його цілі. Учні беруть активну участь у цьому. Також бажано обговорити отримані результати з учнем і його батьками, аби зробити подальшу роботу більш ефективною;

  • підсумкове. Відбувається наприкінці певного періоду в навчанні (семестру, року, теми, модуля тощо). Оцінюється досягнення поставлених цілей, рівень компетентностей, знань, навичок та досягнень учня;

  • прогностичне. Це, фактично, постановка нових цілей та рефлексія на майбутнє – що і як краще вивчати далі, якої допомоги потребує дитина від учителя й батьків, аби досягти кращих результатів.

Педагог має бачити цілісну картину оцінювання та організовувати його так, аби воно сприяло мотивації та залученню до навчання, формуванню довірчих взаємин з учнями та батьками, створювало нові можливості для зростання дітей.

Особливу увагу фінські експертки радять приділити оцінюванню дітей з особливими освітніми потребами, ба більше, коли такі учні мають індивідуальний навчальний план. А також учням, для яких країна проживання не є рідною (мігрантам). В обох випадках варто пам’ятати про додаткові складнощі, з якими стикаються діти цих категорій, а отже – акцентувати на досягненнях, індивідуальній траєкторії та допомозі.

ЯК НАВЧАТИ УЧНІВ САМООЦІНЮВАННЯ ТА РЕФЛЕКСІЇ

Школярі не мають вроджених навичок оцінювання, тож педагог має бути терплячим, аби навчити цього учнів. Його / її завдання – підтримувати, заохочувати, мотивувати, давати впевненість у своїх силах та дозволяти робити й виправляти помилки.

На початку роботи кожен педагог має ознайомити дітей із цілями та змістом свого предмета, а також з тим, що і як відбуватиметься на уроках упродовж навчального року. У класі мають бути правила поведінки та комунікації, причому дітей потрібно залучати до активного обговорення та ухвалення цих правил.

Бажано, аби кожен учень встановив для себе цілі, які б хотів досягти за певний період. Для цього потрібно відповісти на такі запитання:

  • Де я зараз?

  • Куди йду?

  • Чого намагаюся досягти?

  • Як саме я можу досягти своєї мети?

Фінські експертки рекомендують педагогам через певні проміжки часу (зазвичай, їх встановлює вчитель або вони прописані в правилах школи) проводити обговорення роботи та досягнень з учнями індивідуально. На таких зустрічах розмова може базуватися на результатах навчання (твори, зошити, вироби тощо), документах щодо навчання (в тому числі бальному оцінюванні) – потрібно запропонувати переглянути та проаналізувати разом портфоліо учня.

Проте обов’язково треба запропонувати дитині провести й самооцінювання та дати на нього аргументований зворотний зв’язок.

Мета самооцінювання, вважають у Фінляндії, – у тому, аби учень усвідомив свої сильні сторони, визначив напрями подальшого розвитку, а також отримав упевненість у своїх можливостях. Спочатку вчитель допомагає учню подумати та оцінити свої сильні сторони, компетентності та сфери, де потрібно докласти більших зусиль чи попросити про допомогу. Самооцінювання може починатися з усної розмови, але згодом учень може робити його самостійно письмово.

Можна запропонувати оцінювати свою роботу та поведінку наприкінці робочого дня, тижня, по закінченні модуля чи теми, у вивченні окремих предметів тощо. Обов’язковою умовою є те, що самооцінювання дитини (і допомога в цьому від дорослого!) мають бути конструктивними та без негативу і критики.

Педагог також має допомогти дитині з рефлексією. Дорослому потрібно бути відкритим та позитивно налаштованим у цій розмові, щоби створити дружню й відверту атмосферу. Варто поставити учню такі запитання:

  • Що ти думаєш про свою роботу в школі?

  • Які, ти вважаєш, у тебе сильні сторони як учня, однокласника.?

  • Вивчення яких предметів тобі найбільше вдається?

  • Над чим варто попрацювати більше?

  • З яких предметів тобі потрібна допомога? Яка саме?

  • Чим можуть допомогти тобі батьки чи вчителі?

  • Що тобі цікаво в школі?

  • Що тобі тут не подобається?

Результатом такого обговорення має стати корекція навчальних цілей або постановка нових, які потім спільно презентуються батькам.

Важливо також навчити дітей навички взаємного оцінювання. Воно також має бути конструктивним, аргументованим та, за можливості, без критичних негативних зауважень.

Діти тренуються надавати зворотний зв’язок у парах чи групах під час виконання спільних завдань – розв’язування задач, роботи з текстом, створення виробів та творів мистецтва, дослідницької роботи тощо. Учнів навчають рефлексувати щодо групової роботи та індивідуального досвіду в колективній співпраці. Наприклад, можна запропонувати дати відповіді на такі запитання:

  • Чого ми навчилися? Як група працювала разом?

  • Якою була моя роль у групі?

  • Чи був поділ роботи успішним?

  • Що не спрацювало в групі? Чому?

  • Що ми можемо покращити наступного разу?

Експертки пропонують починати роботу з навчання самооцінювання якраз із групового взаємооцінювання, адже цей метод діти вважають більш безпечним та справедливим. Тут вони можуть навчитися надавати конструктивний зворотний зв’язок та рефлексувати, щоби потім використовувати ці навички в оцінюванні своєї роботи.

ЩО БАТЬКИ МАЮТЬ ЗНАТИ ПРО ОЦІНЮВАННЯ

Співпраця з батьками надзвичайно важлива, вважають спікерки, адже саме вони є експертами щодо зростання та розвитку своїх дітей, тоді як вчителі є фахівцями з викладання та навчання.

Отже, на початку навчального року педагоги мають ознайомити батьків із цілями та змістом кожного предмета, пояснити шкільну практику та методи роботи, розказати про форми та методики оцінювання, зазначити, що в оцінюванні беруть участь як самі діти, так і їхні батьки, та пояснити, як це відбуватиметься.

Рекомендується 1–2 рази на рік (за рішенням вчителя та адміністрації школи) проводити обговорення досягнень учня з його батьками. У таких бесідах батьків ознайомлюють із результатами роботи учнів за попередній період, усним та письмовим оцінюванням його досягнень, самооцінюваням.

Як правило, такі зустрічі проводять разом із самим учнем. Дитині дають можливість висловитися та поділитися своїми враженнями та думками щодо навчання. Завдання педагога – забезпечити комфортну для всіх та дружню атмосферу. Батькам також потрібна змога обговорити з учителем своє бачення того, як навчається їхня дитина. Педагог, звісно, ділиться і своїми спостереженнями, проте експертки рекомендують йому більше слухати, ніж наполягати на своїй думці.

Тим не менш, під рукою на зустрічі з батьками варто мати документальні результати роботи учня – зошити, тестові та контрольні роботи, вироби та творчі завдання, зокрема й цифрові (презентації, анімації, зроблені учнем, тощо). Якщо зустріч проводить класний керівник, він зазвичай збирає інформацію від вчителів-предметників, щоби батьки отримали загальну картину щодо успіхів дитини.

ДОПОМОГА ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ 1 КЛАСУ. ПОСІБНИКИ З ЛЕГО.

“Цей посібник містить вправи та ігри, спрямовані на формування ключових компетентностей у дітей початкової школи. Вправи та завдання посібника можна легко інтегрувати в освітній процес початкової школи, оскільки вони ґрунтуються на діяльнісному та ігровому підходах“, – зазначено в анотації до посібника “Гра по-новому, навчання по-іншому”. Також міністерство опублікувало посібник з використання методики “Шість цеглинок”.

З повагою, Христина Гренюх.

Навчаємось через гру з Lego

Методичний посібник Гра по-новому, навчання по-іншому

Цей посібник містить вправи та ігри, спрямовані на формування ключових компетентностей, у дітей початкової школи. Вправи та завдання посібника можна легко інтегрувати в освітній процес початкової школи, оскільки вони ґрунтуються на діяльнісному та ігровому підходах.

Методичний посібник Шість цеглинок в освітньому просторі школи

Цей посібник створено з метою реалізації ігрових та діяльнісних методів навчання у початковій школі. Посібник надає опис методики "Шість цеглинок", яка покликана сприяти не лише розвитку компетентностей учнів початкової школи, а і становленню педагога нової української школи. Посібник містить ігри-завдання, спрямовані на розвиток компетентностей, що вкрай необхідні для навчання в школі та протягом життя.

Для батьків першокласників про Нову українську школу

Шановні батьки!

Міністерство освіти та науки України видало посібник

Для батьків першокласників про Нову українську школу.

З цього посібника ви дізнаєтесь про:

- Що таке НУШ?

- Як навчатимуть дітей в НУШ?

- Яких компетентностей набуватимуть учні НУШ

- Як оцінюватимуть школярів?

- _Що таке інтегровані уроки?

- Інклюзивне навчання

- Нове освітнє середовище

- Який це новий учитель

- Що таке педагогіка партнерства?

Завантажити посібник можна за посиланням https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/BROSHURE-NEW-SCHOOL_PRESS_WITH-LOGOS.pdf

Департаменти (управління) освіти і науки

обласних,Київської міської

державних адміністрацій

Обласні заклади післядипломної

педагогічної освіти

Щодо вивчення у закладах загальної середньої освіти

навчальних предметів у 2018/2019 навчальному році

Шановні колеги!

Міністерство освіти і науки надсилає для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення у закладах загальної середньої освіти навчальних предметів у 2018/2019 навчальному році, розроблені спільно з Національною академією педагогічних наук України та Інститутом модернізації змісту освіти.

Просимо довести їх до відома вчителів закладів загальної середньої освіти.

З повагою заступник Міністра Павло Хобзей

Методичні рекомендації щодо викладання в початковій школі у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання української мови у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання української літератури у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання української мови в закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання зарубіжної література у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання мови та літератури в закладах загальної середньої освіти із навчанням або вивченням мов національних меншин у 2018/2019 н.р.

Методичні рекомендації щодо викладання іноземних мов у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання історії у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання правознавства у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання громадянської освіти (рівень стандарту) у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання курсів морально-духовного спрямування у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання економіки у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання освітньої галузі «Природознавство» у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання біології та екології у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання географії у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання фізики та астрономії у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання математики у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання інформатики у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання захисту Вітчизни у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання фізичної культури у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання трудового навчання (технології) та креслення у 2018/2019 навчальному році

Методичні рекомендації щодо викладання предметів художньо-естетичного циклу у 2018/2019 навчальному році

ШКІЛЬНЕ ЖИТТЯ

«В гостях у Казки»

Не можем без казки у світі ми жити,

Бо казка нас вчить, як потрібно дружити,

Як зло подолати, як хитрих провчити.

Як чуйних і добрих, й сміливих любити.

Казка —це дитинство людства і його мудрість. Читаймо і слухаймо казки. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають, як треба по правді жити.

20 січня 2017 року учні 3-Г класу СЗШ № 97 разом із класним керівником Яцик Н.І. та вчителем музичного мистецтва Матвєєвою Д.С. запросили вчителів школи і батьків побувати в гостях у казки в чудовій країні "Казкарія". Школярики охоче грали ролі Буратіно, Мальвіни, Білосніжки, Алі-Баби, Шехерезади, лікаря Айболита та багатьох інших казкових героїв. Юні актори мали гарний сценічний одяг, декламували вірші про природу, а їхня гра супроводжувалася відповідними мелодіями, танцями.

Маленькі артисти відчули себе справжніми головними героями улюблених казок. Щира акторська гра заполонила душі всіх присутніх. Довготривалими оплесками вони щиро дякували талановитим акторам. Свято залишило незабутні враження у серцях маленьких артистів і глядачів.

Повір у казку. І живи щасливо,

Перетерпіти зможеш тільки ти,

Перебороти і створити диво,

І досягнути власної мети.

Повір у казку й зможеш подолати

Усі перипетії й дике зло.

В житті людині треба небагато,

Щоб сонечко надії зацвіло.

Яремків Н.В., заступник директора з виховної роботи

«Майстер-клас з випікання хліба»

«Хліб - джерело життя. У ньому краса праці, у ньому - сила духу, що долає труднощі. Нехай уже в дитинстві хліб стане для дитини святинею.»

В. Сухомлинський

Хліб і сіль в українській хаті завжди були символом гостинності. Хліб, як і рушник, здавна в Україні служив оберегом. Кругла паляниця нагадувала сонце і була символом сонця, якому вклонялися наші далекі предки. Жоден із українських обрядів не обходився без хліба, тому що хліб - це життя, добробут, багатство.

Учні 4-А класу відвідали цікавий та змістовний майстер-клас з випікання хліба у смт.Шегині. Вони були залучені до процесу від замісу тіста аж до випікання пахучого та духмяного хліба. А ще ми мали змогу ознайомитися з нашими сусідами, побували на прикордонному пункті з Польщею.